CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDZIECIE RÓWNIEŻ W NAJNOWSZYM WYDANIU BIZNES HOTEL, ORAZ NA STRONIE http://biznes-hotel.pl/
// CAŁA EUROPA, A NAWET CAŁY ŚWIAT, ROZPOCZYNA ZMAGANIA Z NADCHODZĄCYM KRYZYSEM ZWIĄZANYM Z SYTUACJĄ EPIDEMIOLOGICZNĄ. CORAZ WIĘKSZE OGRANICZENIA NAKŁADANE PRZEZ RZĄD, CORAZ MNIEJ GOŚCI I PERSONELU. CORAZ CZĘSTSZE KWARANTANNY, A TAKŻE ZAMKNIĘTE GRANICE SĄ POWODEM, ŻE WIELE OBIEKTÓW JEST ZAMKNIĘTYCH, NA KRÓTSZY LUB DŁUŻSZY CZAS. BEZPRECEDENSOWA SYTUACJA. //
W tym artykule nie będziemy poruszać aspektów prawnych. Opiszemy szereg procedur, które powinno się zastosować, aby minimalizować straty. Warto być przygotowanym na taką ewentualność, ponieważ nie tylko pandemia może być powodem zamknięcia obiektu.
ZASTOSUJ 3 KROKI, ABY ZMINIMALIZOWAĆ STRATY:
KROK 1. GOSPODARKA MAGAZYNOWA
W momencie, w którym zmuszony jesteś do zamknięcia obiektu lub jego części, zawartość magazynów jest pasywem, w którym zamrożona jest spora część aktywów. Warto od początku prowadzić właściwie gospodarkę magazynu, aby jego wielkość nie była sztucznie rozbudowana. W tym celu należy co miesiąc robić inwentaryzację i kontrolować zawartość magazynów.
Jak tego dokonać?
• Sprawdź, czy są przygotowane procedury zabiegowe wraz z recepturami i czy są one stosowane, czy Twój system jest w stanie generować raporty i rozliczać magazyn po każdym zabiegu.
• Zweryfikuj, czy co miesiąc wykonywana i rozliczana jest inwentaryzacja.
• Sprawdź, czy stany magazynowe odpowiadają aktualnym potrzebom.
• Przekonaj się, czy w gabinetach nie są pochowane kosmetyki i produkty do zabiegów.
• Zadbaj, aby produkty nie ulegały przeterminowaniu, kontroluj daty i używaj produktów kupionych najwcześniej. • Zadbaj o temperaturę pomieszczenia – zbyt wysoka będzie wpływała negatywnie na trwałość produktów.
Z doświadczenia wiemy, że magazyny w gabinetach, klinikach i hotelowych SPA są zatowarowane o 20–200% ponad wymagany stan. Zakładając, że wartość produktów w gabinetowym magazynie to często 4–10 tys. zł, a w hotelowym SPA nawet 20–50 tys. zł, to łatwo policzyć, z jakimi kwotami mamy do czynienia. Jeśli nie jesteś pewien, czy magazyny w gabinecie, SPA, klinice prowadzone są prawidłowo, zdecydowanie warto zastanowić się nad przeprowadzeniem audytu poświęconego właśnie gospodarce magazynowej. Właściwa analiza pozwoli zlokalizować problemy, a wdrożony system naprawczy spowoduje, że system rozliczania towaru będzie jasny i przejrzysty. Dzięki temu ilość produktów w magazynie i na półkach będzie dostosowana do potrzeb. W momencie kiedy zaskakuje nas epidemia COVID-19, często jest już za późno, natomiast te dobre praktyki powinny funkcjonować w każdym przedsiębiorstwie bez względu na jego sytuację finansową i poziom rozwoju. Warto zaznaczyć, że właśnie w tych najlepiej prosperujących jednostkach występuje najwięcej błędów, ponieważ pozostałe wyniki maskują nieudolność prowadzonej gospodarki magazynowej.
KROK 2. ZADBAJ O KOSZTY
Czas, w którym obiekt nie obsługuje gości, niestety jest też okresem, w którym obiekt generuje nadal wysokie koszty. By je zmniejszyć, warto w gabinetach wyłączyć wszystkie urządzenia z sieci. Często urządzenie pozostające w stanie uśpienia nadal pobiera energię elektryczną. Warto też zadbać, aby na czas zamknięcia obiektu wyłączyć lub zminimalizować do niezbędnego minimum wszelkie źródła ogrzewania, klimatyzację, a także wentylację. Nieużywane pomieszczenia nie wymagają dużej wymiany ciepła, a często ich usytuowanie pozwala na całkowite odcięcie tych źródeł. Przestój to doskonały czas na weryfikację poszczególnych kosztów usług i produktów w ofercie. Przyjrzyj się rentowności zabiegów i wyeliminuj z oferty te, które są zbyt mało opłacalne. Gdy goście wrócą do hotelu i SPA, wykonuj tylko te zabiegi, które dają największy zysk, a nie są najdroższe, szczególnie że gość po kwarantannie może nie chcieć korzystać z najdroższych pozycji. Zweryfikuj kontrahentów. Może pamiętasz z czasów szkolnych wpis do pamiętnika: „Nie ten, kto się z Tobą śmieje, lecz ten, który z Tobą płacze, jest Twoim przyjacielem. I nigdy inaczej. Śmiać się może każdy, lecz gdy coś się stanie, tylko ten prawdziwy z Tobą pozostanie”. Trudny czas to doskonały moment, aby zastanowić się, który z Twoich dostawców oprócz dobrej ceny oferuje Ci pomoc zamiast wezwania do zapłaty z groźbą wpisu do KRD. Sytuacja na rynku stawia w bardzo ciężkiej sytuacji zarówno dostawców, jak i odbiorców. Wszyscy mamy tragiczną sytuację. Podejmij dialog. To nic nie kosztuje, a ton wypowiedzi kontrahentów da Ci obraz tego, z kim pracujesz. Może to dobry czas na zaplanowanie zmiany?
RECEPCJA
Należy również pamiętać o kasach fiskalnych, komputerach i UPS-ach, które pobierają energię elektryczną. Często recepcja jest miejscem, w którym znajdują się podświetlane ekspozytory, lodówki z napojami czy deserami do sprzedaży. Czasem lodówki i inne sprzęty AGD znajdują się w pomieszczeniach socjalnych. Zdecydowanie należy zadbać o ich opróżnienie, umycie i pozostawienie wyłączonych w czasie, kiedy nie świadczymy usług.
STREFA SPA Baseny – w nieckach basenowych sugerujemy:
• Zmniejszyć obieg wody do niezbędnego minimum. Zamiast 3 pomp często w momencie, kiedy nikt nie korzysta z basenu, wystarczy jedna. • Obniżyć temperaturę zadaną wody lub całkowicie wyłączyć ogrzewanie.
• Obniżyć temperaturę powietrza w hali basenowej do niezbędnego minimum.
• Obniżyć ilość chemii basenowej do niezbędnego minimum.
• Koszty wody w niecce basenowej są bardzo wysokie, dlatego należy rozważyć, na jak długo wyłączamy strefę z użytkowania. Należy jednak pamiętać, że brak wody w niecce basenowej często negatywnie wpływa na stan samej niecki, często przy długim przestoju bez wody w niecce pojawiają się pęknięcia fug czy odpadające płytki.
• Niecki SPA/jacuzzi – w przypadku niedużych niecek wewnętrznych wykonanych z tworzywa najlepiej jest spuścić wodę, umyć nieckę, nakryć i pozostawić w tym stanie do otwarcia.
• W przypadku niecki zewnętrznej lub wewnętrznej wykonanej z płytek należy zwrócić uwagę, że brak wody może negatywnie wpływać na stan samej niecki. Można natomiast całkowicie wyłączyć obieg wody, pompy, grzałki, a także system uzdatniania. W takim wypadku przed kolejnym uruchomieniem niezbędna jest wymiana wody, mycie i dezynfekcja układu.
• Groty solne, tężnie – warto wypompować solankę z obiegu i unieruchomić pompy. Pozostawienie wody bez jej obiegu może spowodować zatkanie kanałów przez sól.
// W momencie, w którym zmuszony jesteś do zamknięcia obiektu lub jego części, zawartość magazynów jest pasywem, w którym zamrożona jest spora część aktywów. Warto od początku prowadzić właściwie gospodarkę magazynu, aby jego wielkość nie była sztucznie rozbudowana. W tym celu należy co miesiąc robić inwentaryzację i kontrolować zawartość magazynów. //
KROK 3. ZADBAJ O PERSONEL
Wszyscy wiemy, że szkolenie nowego pracownika jest czasochłonne i kosztowne. W związku z tym personel jest naszym największym kapitałem. Czas, gdy obiekt jest zamknięty, to dobry moment na wykorzystanie zaległych urlopów i innych świadczeń. Pamiętajmy, że to również doskonały okres na różnego typu prace – drobne remonty, sprzątanie czy inwentaryzacje, w których nasi pracownicy mogą wziąć czynny udział. Warto rozważyć tego typu potrzeby i przedyskutować z personelem jego gotowość do tego. Ludzie chcą być potrzebni i są pomocni, a zdecydowanie nie chcą stracić pracy. Zorganizuj im pracę, przydziel zadania, zarządzaj. To właśnie teraz potrzebują lidera bardziej niż kiedykolwiek. Przestój jest również świetnym czasem na szkolenie i podnoszenie kompetencji pracowników. Każdy wie, jak ciężko jest zatrzymać prace hotelowego SPA, aby przeprowadzić szeroko zakrojone szkolenia lub warsztaty dla całego personelu. Często dzielimy personel na 2 grupy i szkolimy po kolei, rozciągając naukę w czasie i podwajając koszty szkoleniowe. Nasi pracownicy często nie mają szansy na poznanie się z pracownikami innych resortów. Brakuje czasu na zapoznanie się z ofertą nawet innych działów, przez co Gastronomia niewiele wie o działaniu SPA, a Marketing nie do końca na własnej skórze miał szansę na przetestowanie usług oraz produktów. Przyczynia się to do tego, że ciężko jest im właściwie doradzić i argumentować w trakcie sprzedaży bezpośredniej. A może w tym czasie warto zorganizować wewnętrzne szkolenia? Zaprosić szkoleniowców, choćby wirtualnie, i podnieść kompetencje. Zorganizować prezentację każdego z działów pomiędzy pracownikami. Przeprowadzić zabiegi dla działów sprzedaży i recepcji, prezentację nowej karty w restauracji, omówić działania marketingowe na najbliższy czas. W czasach kwarantanny może być to utrudnione, ale przecież obecnie każdy z nas ma dostęp do internetu, a sposoby na zdalną komunikację są na wyciągnięcie ręki. Ogranicza nas wyłącznie nasza wyobraźnia. Można utworzyć lub wykorzystać już istniejące wewnętrze grupy w komunikatorach internetowych i tam umieszczać materiały i prezentacje poszczególnych produktów i usług. Można umieszczać prezentacje głosowe, filmy, teksty, grafiki – daje nam to nieograniczony wachlarz możliwości. Warto podkreślić, że ta forma komunikacji jest w większości przypadków darmowa. Efekty takich właśnie działań pozwolą nam na zaoszczędzenie pieniędzy, zmniejszenie strat, a także lepsze przygotowanie się do uruchomienia obiektu po przerwie i osiągnięcia lepszych wysokich wyników w krótszym czasie. Rynek usług SPA & beauty po tym czasie może już nigdy nie być taki sam jak przed 12 marca 2020 r. – musimy być gotowi na nowe zagrożenia. Być może nie spotkamy się już z naszymi najbliższymi konkurentami, ponieważ nie przetrzymają tego czasu próby. Być może kryzys potrwa kilka tygodni. Ale co, jeśli miesiąc, trzy lub dłużej? Być może będzie to doskonały czas, aby udowodnić klientom, że jesteśmy tak samo świetni (albo jeszcze lepsi) w oferowanych usługach jak w okresie sprzed pandemii. Jedno jest pewne: to nie wydarzy się samo. To, w jaki sposób wkroczymy w nową erę, zależy w dużej mierze od tego, jak wykorzystamy ten niespodziewany, dziwaczny czas.
Dużo zdrowia i wiele optymizmu w tym niespokojnym okresie!
