Osoby zarządzające SPA, hotelem, kliniką czy salonem urody są najczęściej pracowite, wymagające wobec siebie wiele poświęceń. Jednocześnie cały czas poddawane trendom nadmiernego KONSUMPCJONIZMU, napędzanym marketingiem i kredytami. Styl poświęcania się dla pracy zderza się z nowym, trendem wellness czyli życia bez pośpiechu, gdzie jest czas na odpowiednią dietę, ćwiczenia i relaks. To oznacza złote czasy dla ośrodków Wellness & Spa gdyż nasze usługi zyskują coraz więcej zwolenników, co oznacza dla branży wzrost popytu. Druga strona medalu to problem zderzenia wartości pomiędzy dojrzałym pracodawcą a młodym pracownikiem. Młode pokolenie szanuje swój czas wolny, wie, że aby żyć zdrowo trzeba ćwiczyć, zdrowo jeść i odpoczywać więc nie należy pracować zbyt szybko i zbyt długo. Praca nie jest celem życia tego pokolenia. Dlatego osoby żyjące w zgodzie z WELLNESS są świetnymi klientami SPA ale mniej lubianymi pracownikami.
W tym artykule zapoznasz się z nowymi trendami na rynku SPA, które pomogą ci rozwinąć swój biznes łącząc pokolenia. Znajdziesz wywiady z 3 twórcami nowych trendów, którzy odpowiedzą na pytanie jakie korzyści one za sobą niosą.
Psychokosmetologia, mindfullness i spa for cancer to nowe oblicze SPA & WELLNESS w Polsce. Nie bagatelizuj ich!
Psychokosmetologia jest w Polsce nowym nurtem, na świecie dotyczy zabiegów u osób z zaburzeniami psychosomatycznymi np. anoreksją, dysmorfią mięśniową, bulimią. Marta Kolankowska Trzcińska postanowiła propagować psychokosmetologię w Polsce i rozszerzyć między innymi o zabiegi redukujące stres u osób zdrowych. W jej książce „Kosmetologia holistyczna. Wstęp do psychokosmetologii” definiuje Psychokosmetologię jako nową dyscyplinę kosmetologii dotyczącą holistycznej opieki nad organizmem człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem stresu, chorób psychosomatycznych oraz naturalnych terapii antyaging.
Mindfulness czyli to “szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosoądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę”. Pojęciem tym określa się zarówno stan pełnej świadomości jak i rodzaj praktyki, treningu umysłu czy zbioru narzędzi rozwijającej świadomość ciała i płynących z niego odczuć, jaki i stanów mentalnych -myśli i emocji. Mówiąc o uważności mamy na myśli świadome kierowanie i przytrzymanie swojej uwagi na doznaniach odbieranych w danej chwili – tu i teraz.
SPA FOR CANCER to fundacja dla kobiet z chorobą nowotworową a jej założycielka to Anna Hencka Zyser. Jak część z was wie, przed masażem lub zabiegiem kosmetycznym terapeuta pyta o Twój stan zdrowia aby wykluczyć przeciwskazania do terapii. Podczas gdy „nowa” medycyna zaleca masaże i kosmetykę jako element terapii w walce z rakiem w rzeczywistości zderza się z brakiem wiedzy, strachem oraz starymi mitami z przeszłości. W większości SPA gdy przyznasz się do przebytej choroby nowotworowej na etapie wywiadu, spotkasz się z jednoznaczną odmową wykonania masażu. Ania, z którą w branży SPA działamy od 20 lat, przez swoje doświadczenie z rakiem odkryła ten problem i od tamtej pory nieprzerwanie pomaga odrzuconym przez SPA kobietom z RAKIEM i edukuje branżystów co i jak mogą w tej kwestii zrobić. W związku z tym, że prawdopodobnie do 2025 roku zachorowalność na choroby onkologiczne wzrośnie o ponad 25 proc. a nowotwory staną się wówczas główną przyczyną zgonów w Polsce –jak ostrzega Najwyższa Izba Kontroli Twoim społecznym obowiązkiem jest wsparcie profilaktyki i edukacji. Gdzie jak nie w ośrodkach wellness & spa onkologiczni pacjenci mają znaleźć wsparcie, którego nie da im NFZ?
Wywiad z Martą Kolankowską Trzcińską prekursorką Psychokosmetologii w Polsce.

Dlaczego uważasz ten trend za wartościowy i rozwojowy? Dlaczego zainteresowałaś się tematyką psychokosmetologii?
W 2018 roku obroniłam nowatorską pracę dyplomową, która była napisana pod kierunkiem profesora Bogdana Sadowskiego. Praca dotyczyła wpływu medytacji buddyjskiej na organizm człowieka oraz możliwościach wykorzystania medytacji w kosmetologii. Podczas pisania pracy dyplomowej bardzo zainteresowałam się funkcjonowaniem organizmu człowieka, wzajemnym wpływie psychiki i fizjologii oraz w konsekwencji holistycznym podejściu do organizmu. Postanowiłam pogłębiać dalej swoją wiedzę. Wynikiem mojej fascynacji były warsztaty poświęcone psychokosmetologii. W maju zeszłego roku zorganizowałam I Ogólnopolską Konferencję Naukową Psychokosmetologia. Organizuję warsztaty, szkolenia, napisałam innowacyjną książkę popularnonaukową.
W jaki sposób szkolenie z psychokosmetologii może pomóc pracownikom gabinetów?
Psychokosmetologia daje dodatkowe możliwości pracy z klientem/pacjentem. Wykorzystanie pewnych elementów np. redukcja stresu może być również wsparciem dla terapeutów/pracowników. Jak wiesz, żyjemy w czasach w których stres jest wszechobecny, dotyczy on wszystkich zarówno managerów, właścicieli, pracowników. Umiejętne wykorzystanie pewnych metod może być wsparciem nie tylko dla gości SPA, ale również dla pracowników.
A jakie korzyści wypływają dla właścicieli?
Właściciele obiektów mogą poszerzyć swoją ofertę o wykonywanie zabiegów z zakresu psychokosmetologii, co może przynieść dodatkowe dochody. Tak jak wspomniałam powyżej odpowiednie zastosowanie może być pomocne również w zarządzaniu zespołem.
Proszę podaj 3 przykłady, 3 kroki jakie już dziś czytelnicy artykułu mogą wprowadzić do SPA zgodnie z nurtem psychokosmetologii.
Przede wszystkim edukacja personelu odnośnie psychokosmetologii, włączenie do swojej oferty zabiegowej zabiegów z zakresu psychokosmetologii oraz edukacja klientów. Doskonałym pomysłem jest organizowanie warsztatów/spotkań tematycznych.
W jaki sposób chcesz propagować psychokosmetologię w Polsce?
Moim celem jest uświadamianie, że psychokosmetologia jest potrzebna. W moim mniemaniu jest ona odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie społeczeństwa. W celu propagowania psychokosmetologii stworzyłam autorski rekomendowany projekt BEAUTY BY PSYCHOCOSMETOLOGY skierowany do właścicieli obiektów SPA i gabinetów kosmetycznych oraz terapeutów. Oferuję indywidualne lub grupowe szkolenia/warsztaty z zakresu psychokosmetologii, wystawiam rekomendację. Zależy mi na tym, aby psychokosmetologia podążała w odpowiednim kierunku.
Marta, Dziękuję, że poświęciłaś nam swój czas. Dziekuję, że pokazujesz społeczeństwu emocjonalny wymiar branży BEAUTY. Masz pełne wsparcie Spa Professionals !
Wywiad z Moniką Witkowską, certyfikowaną trenerką REDUKCJI STRESU i propagatorką MINDFULLNESS w Polsce.

Gdy przyglądałam się Twojej działalności natrafiłam na ważne hasła…Sztuka uważności… redukcja stresu metodą MINDUFLNESS… to brzmi poważnie! Co się pod tym kryje?
MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction to program, którego twórcą jest Jon Kabat-Zinn neurobiolog, buddysta. Jest to trening redukcji stresu poprzez rozwój uważności. Ten rodzaj uwagi możemy wytrenować. Jego skuteczność od ponad 30 lat potwierdzają badania naukowe na całym świecie. Warto podkreślić fakt, że program opiera się na technikach medytacji świeckich. Cały program obejmuje 8 cotygodniowych sesji, prowadzonych przez certyfikowanych nauczycieli MBSR oraz udział w całodziennej sesji tzw. Dniu Uważności. Dostarcza on narzędzi do obserwacji siebie i otoczenia, z ciekawością, życzliwością i bez oceniania, czyli ćwiczy tzw. postawę obserwatora. Uczy wychodzenia z automatyzmów w postrzeganiu jak i rekacjach. Stresu nie unikniemy, jest stałym elementem naszego życia. Podczas treningu uważności uczestnicy budują z nim nową relację i zwiększają swoją odporność emocjonalną. Pozwala to im żyć bardziej świadomie, spokojniej i szczęśliwie.
Na swoich spotkaniach grupowych używam sformułowania “sztuka uważności”. Rozumiem to zarówno jako sztuka czyli pewnego rodzaju umiejętność, talent ale również jako akt tworzenia.
Uważność rozwijamy jako sztukę zarządzania swoją uwagą. Jest to umiejętność celowego kierowania jej na to, czego doznaje się w danej chwili – tu i teraz (bez wybiegania w przyszłość, bez wracania do przeszłości). Człowiek doświadcza czegoś w danym momencie, ale nie daje się porwać własnym myślom, tylko wycisza emocje i odsuwa umysł “na bok”, by mógł skupić się na doświadczeniu chwili obecnej, by mógł przyjmować i postrzegać docierające do niego informacje jasno, bez ładunku emocjonalnego, bez nawykowych filtrów postrzegania. Jest to ważna i cenna umiejętność, niezwykle przydatna w dzisiejszej rzeczywistości.
Czy to trudne?
I tak i nie :). W czasie programu uczestnicy dostają materiały i nagrania praktyk, z którymi sami pracują w domu pomiędzy spotkaniami. Mają wsparcie certyfikowanego nauczyciela, który krok po kroku wprowadza ich w kolejne zagadnienia, wskazuje zarówno kierunki jak i pułapki. Ważne jest również wsparcie grupy, budowanie zdrowej, bezpiecznej przestrzeni gdzie uczestnicy mogą poczuć się słuchani i dzielić się odczuciami, trudnościami bez ocen i rad. Znajdują swoją ścieżkę i tempo rozwoju.
Jednocześnie droga ta wymaga pewnej dyscypliny. W przepełnionych kalendarzach trudno upchnąć codzienne ćwiczenia, zrozumieć jak dużą mają wagę w procesie zmiany. Niezbędna jest też odwaga do tego aby zobaczyć siebie i własną rzeczywistość bez filtrów i starych iluzji. Do tego, aby przyjąć siebie z zaletami i wadami, wziąć odpowiedzialność za własne decyzje i działania, bez obwiniania siebie i innych.
Uczestnicy mierzą się z nudą, oczekiwaniami, a czasem z frustracją. To bywa trudne. Dostają za to więcej równowagi, zrozumienia i akceptacji samych siebie, rozluźnienia, spokoju i kontaktu z ciałem. Odzyskują poczucie sprawczości i umiejętność odczuwania i odnajdywania przyjemności.
HAHAHA, gdy mówisz o mierzeniu się z nudą od razu nasuwa mi się opinia wielu klientów, którzy po raz pierwszy poddali się zabiegowi w kabinie floatingowej i twiedzili, że było nudno…. Ok, więc od czego najlepiej zacząć ? Podpowiedz jakie 3 kroki podjąć aby rozpocząć pracę nad sobą?
Najważniejsza jest świadoma decyzja. Poczucie, że potrzebuję coś zmienić, chcę włożyć w to wysiłek aby zadbać o siebie. Może wspierać nas w tym zrozumienie na czym polega proces oparty na uważności. Warto sięgnąć po lektury. Polecam szczerze książkę Jona Kabata Zinna “Życie piękna katastrofa”. To praktyczny i ciekawy przewodnik na temat tej praktyki. Opiera się na doświadczeniach, przykładach tysięcy indywidualnych przypadków.
Jako kolejny krok polecam znalezienie otwartej grupy, która praktykuje mindfulness. Można doświadczyć tych praktyk bez większych zobowiązań, sprawdzić jak się czuję w grupie nowych ludzi oraz energię trenera/nauczyciela.
Innym sposobem jest poszukanie nagrań w internecie i praktykowanie samemu w domu. Jednak w mojej opinii nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu, grupy i wsparcia trenera/nauczyciela.
Najbardziej skutecznym sposobem jest udział w 8 tygodniowym programie. Poza wymienionymi powyżej zaletami jest to wystarczający czas aby zrozumieć, doświadczyć i nabrać nowych zdrowych nawyków, które będą wspierać praktykę już po zakończeniu treningu.
Podaj proszę 3 przykłady na zastosowanie sztuki uważności dla właściciela, managera spa/ salonu kosmetycznego lub kliniki ? Co mogą od razu zrobić aby rozpocząć praktykę uważności?
Uważność w takich miejscach jak SPA, gabinety kosmetyczne, fizjoterapeutyczne czy kliniki jest niezbędną kompetencją. Szczególnie, że opiera się na bezpośredniej pracy z drugą osobą i ma wspierać zdrowie, wygląd, samopoczucie i dobrostan pacjenta. Ważna jest świadomość, że uroda i piękno nie zależą jedynie od zabiegów zewnętrznych. Aby skutecznie dbać o klientów należy traktować ich holistycznie i zająć się zarówno objawami jak i przyczynami. Na pogorszenie wyglądu i zdrowia ma wpływ nie tylko upływ czasu. Jednym z podstawowych problemów jest stres. Dlatego należy włączyć do kompetencji zespołu narzędzia do radzenia sobie ze stresem własnym i pacjentów.
Zespół uzyskuje lepszą świadomość ciała, uważność na potrzeby i sygnały ciała klienta, skuteczniej przeprowadza wywiady i dobiera preparaty i przeprowadza zabiegi. Nawiązuje zdrowe i adekwatne relacje z klientami i kolegami z zespołu. Zwiększa się zadowolenie z siebie i pracy co powoduje mniejszą rotację w zatrudnieniu. Klienci uzyskują wyraźne i długofalowe efekty zabiegów, głębszy relaks i rozluźnienie, jaśniej wyrażają swoje potrzeby. Wzrasta ich zadowolenie i chętniej wracają do takich miejsc. Zyskuje na tym cała organizacja. Na każdym poziomie zatrudnienia uważniej zarządza się energią, zasobami, czasem i finansami. Tworzy się silnie zmotywowany i pełen potencjału zespołu. Poprawiają się relacje i atmosfera. Aby do swojej placówki wprowadzić uważność i wzmocnić tę kompetencję w zespole można skorzystać z gotowych dedykowanych szkoleń lub dopasować je do potrzeb swojej organizacji. Warto zadbać aby zarówno personel wykonujący zabiegi jak i kadra zarządzająca znała i stosowała narzędzia i techniki mindfulness. Będzie to wspierało spójność oraz skuteczność wizerunku i działań. Warto podjąć ten wysiłek, ponieważ jest to dobra droga aby nowoczesne SPA, gabinet czy klinika budowały swój potencjał w oparciu o uważność. Skutki mogą być tylko pozytywne.

Wywiad z Anną Hencką Zyser- założycielką SPA FOR CANCER.

Aniu, czym dokładnie jest Twoja fundacja?
O Fundacji mogę powiedzieć wiele, ale przede wszystkim, że to PRZEŁOM W MOIM ŻYCIU. Wspaniałe kobiety, które poznałam, nowe przyjaźnie- mnóstwo nowych projektów, wspólnych przygód, rozwój pasji. Aż trudno uwierzyć, że SPA FOR CANCER zrzesza osoby po przebytej chorobie nowotworowej. Tyle tu radości, empatii, wzajemności i nauki, że chce się być jej częścią dla samej atmosfery. To jest trochę jak ze smakiem ulubionej potrawy- możesz opowiadać w nieskończoność jakie to jest pyszne, ale po prostu trzeba tego spróbować aby zrozumieć i poczuć jak fantastycznie smakuje . Tak jest z Fundacją. Trzeba tu być. To jest samonapędzająca się machina. Dostajesz tyle dobra, że trudno Ci w to uwierzyć i nie bardzo wiesz, co masz z tym zrobić. Chcąc się odwdzięczyć przekazujesz tę moc dalej. TAK TO DZIAŁA. Myślę, że trzeba to opatentować.
A jakie działania podejmujesz aby edukować branżę beauty?
Prowadzę certyfikowane szkolenie Spa for Cancer gdzie uczymy wykonywać zabiegi z zakresu ciała i twarzy oraz masaże onkologiczne. Na szkoleniu poznajesz techniki, procedury zabiegowe, podstawy psychologii pacjenta onkologicznego w Spa . Szkolenia kierujemy do menadżerów , masażystów i kosmetologów branży beauty. Czas trwania wacha się w zależności od tematyki od 8 do 20 h . Cena szkolenia uzależniona jest od ilości osób biorących udział w szkoleniu. Modelkami zawsze są podopieczne Fundacji “Dziewczyny z onkologii ” aby oswoić wykonujących , dać im pewność siebie i radość z wykonanego zabiegu.
Na co przeznaczasz zarobione ze szkoleń pieniądze?
Całkowity koszt szkolenia przeznaczony jest na „celebrowanie życia” przez dziewczyny, które w swoim Cv posiadają rubrykę Rak .
Na kolacje połączone ze smakowaniem życia, na opłacenie warsztatów aktywizujących do rozpoczęcia czasami nowej ścieżki w życiu , na realizację pasji , na vouchery do Spa i życie Pełnią Życia choć czasami zbyt krótko….
