Inwestycja, organizacja pracy, otwarcie i integracja z hotelem nowego SPA to ekscytujący czas tworzenia magicznego miejsca, gdzie będziemy kreować doznania i emocje naszych gości. To doskonała okazja do odświeżenia wizji i misji całego obiektu oraz bardzo wdzięczny materiał do publikacji marketingowych. To podniesienie potencjału sprzedażowego obiektu oraz prestiżu. To również znaczące koszty, trudne decyzje, spore zaangażowanie czasowe, emocjonalne i energetyczne. O tym, jak warto przygotować się do inwestycji, co może Cię w tym procesie zaskoczyć, na co stawiać w obecnym czasie, rozmawiam z doświadczonym i zaangażowanym ekspertem z branży hotelarskiej, konsultantem i szkoleniowcem, obecnie zarządzającym obiektem Hotel Prezydent w Spale, serdecznym, zabawnym i zdystansowanym Przemysławem Kuśmierskim.

PRZEMKU, JESTEŚ DYREKTOREM OBIEKTU ORAZ SZKOLENIOWCEM I DORADCĄ W BRANŻY HOTELOWEJ. SKĄD TA PASJA I JAKIE JEST TWOJE DOŚWIADCZENIE? PODZIEL SIĘ PROSZĘ Z NAMI SWOIM NAJCIEKAWSZYM LUB NAJDZIWNIEJSZYM DOŚWIADCZENIEM Z BRANŻY.

– Hotelarstwo pasjonuje mnie już od 24 lat. Obecnie zajmuję się kompleksowym zarządzaniem obiektami, a także audytami oraz doradztwem. Prowadzę również szkolenia dla kadry zarzą- dzającej oraz pracowników liniowych. Nigdy nie zapomnę, kiedy jako młody manager restauracji z gwiazdką Michelin położonej w urokliwym zakątku Anglii, miałem frajdę z parkowania eksklu- zywnych, zabytkowych, a czasami nowoczesnych samochodów naszych gości. Zdarzało się, że samo odpalenie takiego samo- chodu zajmowało mi chwilę. Dla chłopaka, który do tej pory miał do czynienia głównie z samochodami rodzimej produkcji, był to fantastyczny bonus.

JAKI JEST PROFIL GOŚCIA W HOTELU PREZYDENT, LOKALIZACJA I WIELKOŚĆ WASZEGO HOTELU ORAZ JAKIE ATRAKCJE WELLNESS PROPONUJECIE SWOIM GOŚCIOM?

– Z hotelem Prezydent w Spale związany jestem już od ponad trzech lat. Zaczęło się od przygotowania gruntownego remontu części hotelowej. Sam hotel istnieje na rynku już od 2002 r. Od tamtej pory mocno się rozwijał, ale dopiero rok 2019, po zmia- nie właściciela, przyniósł kompleksową zmianę jego wizerunku. Z obiektu o charakterze myśliwskim stał się hotelem zorientowa- nym na kulturę eko. Hotel Prezydent – blisko natury. I nie chodzi tu jedynie o obecność w okolicy Spalskiego Parku Krajobrazowego. Dla naszych gości, oprócz wysokiego standardu snu (wygodne materace), zadbaliśmy chociażby o ekologiczne kosmetyki oraz bogaty wybór dań wegetariańskich i wegańskich w naszej karcie menu. Hotel dysponuje 38 pokojami w standardzie 3 gwiazdek. W chwili obecnej złożony został wniosek o zaszeregowanie obiektu do kategorii 4 gwiazdek. Największą popularnością cieszą się nasze apartamenty z widokiem na park oraz pokoje de lux. Hotel oferuje szereg atrakcji dodatkowych związanych z regionem. Sąsiedztwo rzeki Pilica daje możliwość korzystania ze spływów kajakowych, a w zimie z coraz bardziej popularnego morsowania. Bezpośrednia okolica zachęca do aktywności rowe- rowej i pieszej. Równie ważną rolę odgrywają walory historyczne Spały. Centrum SPA wydaje się kolejnym elementem współgra- jącym z całością nowej koncepcji. Nasi goście to w dużej mierze klienci biznesowi, ci indywidualni, związani z lokalnymi firmami, jak i zorganizowane grupy szkoleniowe. Natomiast weekendy rezerwujemy dla gości, którzy szukają wypoczynku od stresów dnia codziennego w niedalekiej odległości Warszawy. Tu trzeba przyznać, że nasza lokalizacja czyni z nas atrakcyjną destynację również dla innych większych miast, takich jak Wrocław czy Łódź.

OSTATNIE DWA LATA PANDEMII MOCNO UDERZYŁY FINANSOWO W ROZWÓJ BRANŻY HOTELARSKIEJ. DLACZEGO INWESTUJECIE W ROZBUDOWĘ SPA?

– Zdecydowaliśmy się zainwestować w strefę SPA, gdyż widzimy ogromny potencjał w tym obszarze działalności. Oczywiście rozpoczęcie jakichkolwiek prac musieliśmy poprzedzić dokładną analizą potrzeb, a także konsultacjami z profesjonalistami z tej branży. Pod pewnymi względami nie stać nas na to, aby uczyć się na własnych błędach lub powielać błędy innych inwestorów.

CO OKAZAŁO SIĘ NAJTRUDNIEJSZE W CAŁYM PROCESIE INWESTYCJI I OTWARCIA SPA
LUB NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH?

– Trudna sytuacja pandemiczna znacząco wpłynęła na rynek budowlany. Rosnące ceny materiałów oraz niska dostępność firm mocno opóźniały proces inwestycji, co zaskutkowało koniecz- nością weryfikacji budżetów inwestycyjnych. Przykładem jednej z wielu przeszkód, które napotkaliśmy, może być dostępność stalowych elementów do wykończenia szklanych balustrad przy pięknych, paradnych schodach prowadzących do pokoju relaksu i wypoczynku po zabiegach. Od wielu miesięcy borykamy się z tym problemem i ponosimy jego konsekwencje. Jeszcze trzy lata temu opływaliśmy w dostatek materiałów oraz firm podwy- konawczych, więc ta zmiana na pewno nas zaskoczyła i wpłynęła na koszt i czas realizacji projektu.

PRZYGOTOWYWALIŚCIE SIĘ DO INWESTYCJI SKRUPULATNIE I SIĘGNĘLIŚCIE PO POMOC PROFESJONALNEJ FIRMY KONSULTINGOWEJ. DLACZEGO? CO TO ZMIENIŁO?

– Wybór profilu, dobór kosmetyków, zaprojektowanie gabi- netów to oczywiście były istotne elementy całego procesu. Zdecydowanie jednak dobór odpowiedniego personelu i jego przeszkolenie wydawały się największymi wyzwaniami. To prze- cież od naszych pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z gośćmi SPA, zależy najwięcej. Nie mogliśmy zatem pozwolić, aby tak ważny element całego procesu pozostał niedopraco- wany do perfekcji. Współpraca z profesjonalną firmą doradczą i szkoleniową pozwoliła nam zweryfikować wiele pomysłów na samą koncepcję SPA. Uczymy się, jak prowadzić tę część biznesu. Na jakie elementy zwracać uwagę, jak budować ofertę i prowadzić działania marketingowe. Oczywiście nie wolno zapominać o finansowym aspekcie całego przedsięwzięcia. Dlatego odpowiednie kalkulacje, receptury oraz budżet były dla nas nadrzędnym elementem całego procesu.

WSPOMINAŁEŚ WCZEŚNIEJ, ŻE OBRALIŚCIE KIERUNEK NA KULTURĘ EKO Z HASŁEM„HOTEL PREZYDENT – BLISKO NATURY”. W JAKI SPOSÓB ODZWIERCIEDLACIE TO WE WNĘTRZACH I USŁUGACH SPA?

– Połączenie naszej filozofii i naszych doradców zaowocowało prostotą wnętrz i usług, których głównym atutem jest jakość i zaspokojenie potrzeby dopieszczenia gości. Realizujemy to, stawiając na manualną pielęgnację ciała, twarzy, włosów oraz duszy. Wszystkie te cudowne masaże i zabiegi mają najwyższą jakość, w 100% naturalnymi kosmetykami. Wykonywane są przez pasjonatki masażu i wellness, będące cały czas w procesie szkolenia ambitne terapeutki, a realizowane na niesamowicie komfortowych, podgrzewanych i szerokich leżankach. Każde spotkanie z pielęgnacją w naszym obiekcie to również doznanie opieki, profesjonalnego zainteresowania potrzebami, edukacja oraz relaks zamknięty w specjalnie przygotowanych do tego wnętrzach, przypominających własny komfortowy salon w towa- rzystwie aromatycznej herbaty. Nie pozwalamy, by rentowność zabiegów, która jest dla nas oczywiście bardzo ważna, a wręcz kluczowa, wpłynęła na skracanie czasu trwania usługi, obniżania jej jakości, generowania poczucia pośpiechu, a finalnie funkcjo- nowania w byle jakości w wysokiej cenie. Kuszące jest skrócenie masażu klasycznego o 10 minut, tak aby w 1 h zamknąć całą obsługę gościa wraz z posprzątaniem gabinetu. Ufamy jednak w to, że coraz bardziej świadomy klient doceni poświęcony mu czas, rekomendując nasze usługi innym, a utracony przychód w te 10 minut uzupełnimy, dobierając i oferując klientowi luksusową i naturalną pielęgnację, której stosowanie w domu ukoi zmysły i poprzez aromat sprowadzi na chwilę wspomnieniami do nas. Kierujemy się zasadą win – win. Gość otrzymuje to, co dla niego najlepsze, co potwierdzają eksperci wellness, a my dzięki temu generujemy satysfakcjonujące przychody.

JAKICH KOMPETENCJI OCZEKUJECIE OD OSÓB ZATRUDNIANYCH W SPA? CZY NA RYNKU PRACY SĄ ODPOWIEDNIO WYKWALIFIKOWANE OSOBY?

– Rynek pracy w ostatnich latach mocno się zmienił. Potrzeby naszych pracowników również. Zauważamy to, dlatego mocno

stawiamy na rozwój ich kompetencji i umiejętności. Liczymy, że nasze wsparcie w poszerzaniu ich wiedzy ukształtują nasz wizerunek jako pracodawcy, który mocno wspiera swoich pra- cowników w rozwijaniu swoich pasji zawodowych. Bardzo dużo czasu i energii poświeciliśmy na znalezienie osób, u których stwierdziliśmy potencjał rozwojowy, a teraz głównym naszym celem jest wprowadzenie kompleksowego szkolenia, aby z osób o wąskich specjalizacjach zawodowych wydobyć szerszy poten- cjał, by mogli wykonywać różnorodne obowiązki w szeroko nazywanym zakresie wellness.

A JAKICH KOMPETENC JI OCZEKUJECIE OD OSOBY ZARZĄDZAJĄCEJ TĄ STREFĄ? CZY NA RYNKU PRACY SĄ ODPOWIEDNIO WYKWALIFIKOWANE OSOBY?

– Już samo znalezienie osoby z potencjałem, która rozumiałaby specyficzne potrzeby tego rynku, takie jak np. weekendowy charakter pracy i mocna orientacja prosprzedażowa, stanowiły wyzwanie. Rozwój popytu na usługi wellness jest obecnie więk- szy niż dostępność wykwalifikowanej kadry chętnej do pracy w hotelarstwie i dlatego my stawiamy na potencjał i rozwój osób, które zatrudniamy, nie na gotowe rozwiązania.

CZĘSTO SPOTYKAMY SIĘ Z OBAWĄ PRACODAWCÓW
PRZED INWESTOWANIEM W SZKOLENIA PERSONELU – TŁUMACZĄ TO TYM, ŻE PRACOWNIK SZYBKO ZMIENI PRACĘ. WY W RAMACH WSPÓŁPRACY ZE SPA PROFESSIONALS ZASPONSOROWALIŚCIE STUDIUM CERTYFIKOWANY MANAGER SPA SWOJEMU PRACOWNIKOWI. SKĄD TAKA DECYZJA? CZY NIE BOICIE SIĘ INWESTOWAĆ W LUDZI?

– Odpowiem pytaniem na pytanie. Jeżeli nie będziemy inwe- stować w ludzi, bo się boimy, że oni odejdą, to co będzie, jeżeli nie będziemy w nich inwestować, a oni zostaną?

Anna Tafelska

Współwłaścicielka Spa Professionals i Fito Spa

Wieloletni hotelarz praktyk, ekspert firmy konsultingowo- szkoleniowej Spa Professionals. Współtwórca luksusowych kosmetyków naturalnych Fito Spa. Wykładowca Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu z zakresu sprzedaży, marketingu i zarządzania przychodem SPA. Instruktor fitness oraz wellness coach.