ANALIZA WYNIKÓW

Szukając odpowiedzi na pytanie  Jak pandemia COVID -19 wpłynie na zmianę wyborów społeczeństwa po kryzysie, wszystko wskazuje, że będziemy szukać przede wszystkim zdrowia, spokoju wewnętrznego, długowieczności i to wszystko w większym poszanowaniu i docenieniu natury niż dotychczas. Usługi WELLNESS będą rozkwitać w obliczu wzmożonego popytu. Oznacza to dla Hoteli Resortowych oraz Day Spa otworzenie nowych szans!

Nadal będziemy obserwować duże zainteresowanie zabiegami manualnymi  jak peelingi, masaże i pozostała kosmetyka  całego ciała,  głowy oraz twarzy. Wzrośnie zainteresowanie zorganizowanymi zajęciami sportowymi jak yoga, pilates, zdrowy kręgosłup, koncert gongów czy nordic walking. Zajęcia outdorowe i wszelkie animacje na otwartych przestrzeniach zyskają na wartości. Klient będzie szukał pozornie drobnych a jednocześnie ważnych udogodnień jak np. wygodny materac do spania czy cisza i świeże powietrze docierające zza okien.  Wellness dla wielu stanie się stylem życia.

Ten trend wyznaczy kierunek naszej oferty  Ale czy te złote czasy  w Polsce już nadeszły?

I tak i nie. Społeczeństwo w obliczu zagrożenia, już zmieniło priorytety i postawiło swoje wartości na głowie. Bardzo chciałoby podróżować, korzystać z usług wellness & spa, natomiast nie każdego, nie od razu będzie na to stać. U niektórych obawa zarażenia się wirusem będzie silniejsza niż potrzeba wyjazdu czy masażu w zamkniętym pomieszczeniu. Rynek usług wellness  będzie się rozwijał lecz nie wszyscy dotychczasowi klienci kosmetyki i masażu wrócą do salonów tego lata.Hotele 5* gwiazdkowe latem mogą cieszyć się większym popytem. Klient bogaty rzadziej wyjedzie za granicę ale nie zrezygnuje z wypoczynku. Bardzo możliwe, że spędzi lato w ekskluzywnym hotelu spa w Polsce. Sektor klientów hoteli 3* może  bardziej odczuć destabilizację finansową i być zmuszonym zrezygnować z „ luksusu”. Dlatego hotele SPA z tego sektoru zdecydowanie potrzebują dobrej strategii na ten rok. Małe butikowe obiekty zlokalizowane z dala od głośnych aglomeracji i dużego natężenia ruchu będą tego lata wzbudzały większe zaufanie. Niezależnie w której grupie znajduje się Twój hotel, sugerujemy opracowanie 2 strategii: dla swojego obiektu: krótko i długoterminowej. Dziś o tej krótko terminowej.

OFERTA

To dobry moment, aby zweryfikować swoją całą ofertę, kontrahentów i wprowadzić zmiany. Nie oznacza to, że trzeba na szybko przedrukować wszystkie menu i cenniki. Pracuj na dotychczasowej ofercie, lecz dodrukuj „ wkładkę” lub menu tymczasowe. Oferuj klientom tylko najbardziej rentowne zabiegi. Jak to zrobić?

  • Dokonujemy analizy sprzedaży oraz analizy rentowności SPA MENU. Wyłaniamy najbardziej rentowne dla nas zabiegi, zestawiamy je z wynikiem popytu i na tej podstawie otrzymujemy np. 20 GWIAZD sprzedażowych. 

Proces budowania nowych wartości oraz rozwoju potrzebnej infrastruktury nie jest krótki, trzeba.  obserwować rynek tego lata i szybko reagować na zmieniające się potrzeby klientów. Odbudowywać siłę i kontrolę. Jednocześnie planować nowe oferty w zgodzie z nowymi trendami i znów obserwować rynek. W ten sposób, może resortowe hotele zaoferują klientom najbogatsze w wellness Święta Bożego Narodzenia w historii polskiego hotelarstwa!

GOSPODARKA MAGAZYNOWA

Podczas zamrożenia rekomendowaliśmy hotelom spa wykorzystanie tego czasu na porządki i inwenturę. Pisaliśmy o tym w poprzednim wydaniu. To ważne, abyś teraz wystartował minimalizując koszty i maksymalizując zysk. Oczywiście tak powinniśmy działać cały czas, ale zgodzisz się pewnie ze mną, że w każdym biznesie są czasy gdy trzeba jeszcze bardziej ciąć koszty niż wcześniej. Obecny kryzys zmusza nas do oszczędzania, jednak mając 3, 4 lub 5 gwiazdek nie możesz sobie pozwolić aby odczuł to klient. Dlatego nie szukaj oszczędności w inwestycjach, które pomogą Ci zrealizować swoją nową strategię. Zapewnij Gościom nowe emocje i przeżycia w związku z nowymi usługami z bardzo szeroko pojętego wellnessu.

SPRZEDAŻ i MARKETING

Wyprzedaj wszystko co ma krótki termin przydatności w pierwszej kolejności. Wraz z producentem lub dystrybutorem kosmetyków przygotuj miesięczną promocję aby wyprzedać a nie stracić. 

Wyprzedaj drogie zabiegi, które „się” bardzo rzadko sprzedają następnie nie polecaj ich, chwilowo usuń z oferty, aby nie musieć się towarować w bardzo rzadko rotujące kosmetyki a często jedne z najdroższych z oferty. Zminimalizuj asortyment ze stanów magazynowych aby nie blokować przepływów finansowych  gdzie to nie jest konieczne.

A co z 20 GWIAZDAMI, które wcześniej wytypowaliśmy?

  • Planujemy sprzedaż opartą na wskazanych usługach.
  • Szkolimy recepcję oraz terapeutów SPA z tego co mają sprzedawać, jakie są ich zalety i korzyści
  • ustalamy progi obrotowe na każdego pracownika.
  • Kontrolujemy wyniki raz w tygodniu i błyskawicznie reagujemy na sygnały z rynku.

Cały czas dbamy o dużą widoczność oferty.

NIE OBNIŻAJ CEN. To droga w jedną stronę. Utrzymaj swoją regularną politykę cenową i cały czas szukaj rozwiązań na promocję nie polegającą na słowie RABAT.

ORGANIZACJA PRACY 

  • Jeżeli posiadasz w obiekcie więcej gabinetów niż wymaga tego aktualne zapotrzebowanie, możesz każdemu terapeucie przydzielić 2 gabinety. Np. zabieg o 9:00 Terapeuta wykonuje w gabinecie A, kolejny powiedzmy o 10:00, w gabinecie B. Dzięki temu przerwy w gabinetach wydłużają się, daje to szansę na przeprowadzenie skutecznej dezynfekcji, a także wymianę powietrza w gabinecie
  • Dodatkowo, planujmy zabiegi dla terapeutów w cyklach co np. 10 minut – dzięki temu terapeuta nr. 1 zacznie swój pierwszy zabieg o 9:00, terapeuta nr. 2 o 9:10 etc. Dzięki temu ilość osób odwiedzających Spa w tym samym czasie zmniejszy się, a goście i personel nie będą się spotykać w częściach wspólnych.
  • Warto również podzielić zespół na 2 zmiany i przygotować ich do pracy w trybie 2 – dniowym, tygodniowym etc. System rotacyjny oznacza, że zmiany nie spotykają się w pracy, dzięki temu w przypadku jeśli u kogoś zaistnieje podejrzenie zakażenia COVID -19 wyłączymy z pracy jedynie daną zmianę. Dzięki temu nie jesteśmy zmuszeni wyłączać z pracy całego działu.  
  • Aby zwiększyć bezpieczeństwo możesz zamontować osłony z materiałów przezroczystych między klientem a pracownikiem (powierzchnia musi być odporna na środki dezynfekcyjne z wysoką zawartością alkoholu czyli np. szkło, PET. Pamiętajmy, że większość pleksi reaguje pod wpływem alkoholu matowieniem lub pękaniem.
  • Podczas doboru preparatów myjących i dezynfekujących należy kierować się zasadą uzyskania maksymalnie wysokiej efektywności działania przy zastosowaniu minimalnych, skutecznych stężeń roztworów roboczych. Skutkuje to obniżeniem kosztów procedury i  uchroni Cię przed zniszczeniem kosztownych powierzchni i urządzeń.
  • Zadbaj o koszty – dezynfekcja i dodatkowe środki ochrony kosztują. Warto doliczyć niewielką opłatę do usługi, aby spełniając aktualne zalecenia ustawodawcy nie zmniejszać zyskowności swoich zabiegów. 
  • Możesz wprowadzić do każdego zabiegu dodatkową opłatę np. 10/20/50 zł na poczet PAKIETU OCHRONNEGO. Obowiązkowo poinformuj klienta, że: Twój GABINET/ SPA zawsze dbał o najwyższy poziom higieny i bezpieczeństwa Gości lecz z powodu wzmożonego zagrożenia wprowadziłaś/ łeś dodatkowe środki bezpieczeństwa. Opłaty zostaną zniesione gdy minie zwiększone zagrożenie zakażenia covid-19 i Twoje SPA będzie mogło wrócić do wcześniej stosowanych dobrych praktyk higieny. 

ZARZADZANIE PERSONELEM

  • Każdy pracownik powinien zostać przeszkolony z wprowadzonych procedur oraz zasad stosowania środków dezynfekcyjnych, a także zapoznać się z kartą charakterystyki każdego produktu. 
  • Personel powinien znać procedurę OGÓLNY PLAN HIGIENY i bezwzględnie jej przestrzegać.
  • Kontrolę nad przestrzeganiem procedur powinien pełnić bezpośredni przełożony, superwizor lub inna wyznaczona osoba.

Pełen plik niezbędnych procedur oraz PLAN HIGIENY możesz bezpłatnie pobrać pod linkiem: 

Pandemia nie sprzyja naszemu poczuciu bezpieczeństwa. Zarówno klient jak i pracownik jest bardziej nieufny niż przed. Wszyscy jesteśmy poddenerwowani na swój indywidualny sposób. Twój personel też! Spotykamy się z już bardzo roszczeniowym pracownikiem przed pandemią, któremu wydarzyła się krzywda i który szuka winnego. Najłatwiej jest obwinić pracodawcę za swoje krzywdy. Dlatego, przed rozmową z personelem, powinniśmy wyszukać z głębi siebie maksymalne pokłady empatii. Jeżeli nie jesteś mocny w rozmowach z pracownikami to proponuję schemat rozmowy FUKO.

To nie będą łatwe rozmowy dla przedsiębiorców, ale decyzje trzeba podjąć i działać szybko w bardzo zmiennej rzeczywistości.

Ważne aby informować pracowników o strategii zarządzania jaką wybrałeś/ wybrałaś. Informowanie buduje zaangażowanie i zaufanie. Zaangażowanie stałego, zgranego zespołu będzie jednym z kluczowych czynników, które odczuje twój klient. Pamiętaj, że klient wellenss docenia serdeczność drugiego człowieka i często dobrą atmosferę podkreśla w swojej opinii.

Aby to osiągnąć dobre umiejętności menadżerskie będą teraz bardzo potrzebne. Decyzje do podjęcia i wdrożenia w najbliższym czasie nie będą łatwe a często i nieprzyjemne. To nie czas przepychania się kto ma rację. Dobry Lider według Billa Gates’a bierze pod uwagę odmienne od swoich poglądy.