„Gość spa lubi gdy obiekt ma „jakiś” charakter. SPA to nie tylko basen i zabiegi ale wszystkie doznania poprzez zmysł wzroku, zapachu, smaku i dotyku jakie możesz uruchomić u swojego gościa. To czas i miejsce gdzie ludzie zagonieni codzienną pracą przypominają sobie jak ważne są doznania wszystkich zmysłów. Styl i charakter Twojego spa bardzo silnie oddziałuje na zmysły gościa. Powinien być spójny z filozofią i bryłą całego obiektu. Możesz nadać styl azjatycki, grecki, turecki, marokański, lub każdy inny. Możesz nawiązać do lokalnej roślinności lub historii związanej z obiektem i otaczającym go obszarem.”
Jak styl ma się do wyposażenia? Tak jak w filmie : dobry tytuł i krótki opis powodują, że albo masz ochotę pójść do kina na nowość lub nie. Dobra książka też zachęca okładką, tytułem i krótkim opisem umieszczonym na tylnej okładce. Już po tych wstępnych informacjach jesteś w stanie ocenić czy film lub książka są w twoim klimacie czy nie. Wyposażenie , które wybierzesz do swojego spa to twoja okładka. Marketingowa zapowiedź tego co Twój klient zobaczy i otrzyma po przyjeździe.
Przykładowo w okolicy przylądka Rozewie znajdziecie kameralne DENDRO SPA gdzie już po przekroczeniu progu przywita Was piękny, stylowy stół z drewna. Przed zabiegiem możesz skorzystać z sauny suchej z dodatkową funkcją inhalacji naturalnymi drzewnymi olejkami. Gdy terapeuci zajmują gabinety, na klamkach wieszają okazałe szyszki, które zawodowcom sygnalizują „ nie wchodzić, trwa zabieg” a dla klientów są ciekawą i tematyczną dekoracją. W gabinecie wykonasz peeling i masaż na naturalnych kosmetykach pozyskanych z roślin, szczególnie drzew, które rosną lokalnie. Po zabiegu napijesz się soku z okolicznych brzóz. Jak widzisz nadany wyjątkowy styl i charakter obiektu wzmacniany jest tematycznym wyposażeniem. Aby zachwycić klienta i opowiedzieć mu całą bajkę musimy być wiarygodni i profesjonalni w każdym aspekcie w przeciwnym razie, zachęcony okładką gość będzie rozczarowany.
Wyposażenie należy dograć w najdrobniejszym szczególe od wystroju wnętrz, przez leżanki i urządzenia do kosmetyków i zapachu wnętrz. Doskonale, gdy styl i koncepcja spa zapraszają Gości już w restauracji i pokojach hotelowych. Przykładem może być Pierwsze w Polsce Rokitnikowe Spa, które zlokalizowane jest przy samej wydmie, a jak wiecie rokitnik to krzew porastający wydmy. W pokoju na poduszce czeka Cię obłędna czekoladka z rokitnikowym nadzieniem, kuchnia serwuje różnorodne rokitnikowe potrawy i napoje a w spa możesz poddać się rytuałowi o wymownej nazwie Rokitnikowe Love oraz posłuchać wykładów na temat SUPER FOODS w tym bogatego i dotychczas niedocenionego rokitnika.
„Niezależnie od tego jaki styl wybierzesz dla swoich wnętrz pamiętaj aby zachować innowacyjność. Technologia rozwija się w tak szalonym tempie, że stosowanie innowacji jest wręcz konieczne aby sprostać potrzebom coraz młodszych klientów. Ludzie lubią udogodnienia a my skupmy się szczególnie na tych, które mogą zaoszczędzić pieniądze i zwiększyć ergonomię pracy. Pomysłem na innowacyjność i nowoczesne rozwiązanie , które może pomóc w rentowności spa jest np. łóżko VIVALDI ,którego dystrybucja dotarła już do Polski. Jest to tak zwana muzyczna leżanka, na której gość poddawany jest muzycznemu masażowi. Fale dźwiękowe z muzyki puszczanej przez słuchawki przenoszone są na masującą membranę, która przenosi drgania i w rytm muzyki masuje ciało leżącego na niej gościa. Wyobraź sobie ten głęboki stan relaksu jaki jesteś w stanie uzyskać w klimatycznym pomieszczeniu, wypoczywając na podgrzewanej muzycznej leżance słuchając i odczuwając przez dotyk nuty relaksującej lub regenerującej muzyki. Technologia tego typu nigdy nie zastąpi dotyku człowieka, jednak może stanowić ofertę alternatywną, uzupełniającą, która zmniejszy ilość zatrudnionych terapeutów i zminimalizuje problemy związane ze znalezieniem wykwalifikowanego i chętnego do pracy personelu. Usługi świadczone przez urządzenia zamiast ludzi, mogą mieć niższą cenę i być bardziej dostępne w porównaniu do usług świadczonych przez ludzi. Kolejnym atutem usług świadczonych przez urządzenia jest odciążenie personelu. Masażysta, który pracuje 10 lub 12 godzin ciągle masując zregeneruje siły gdy co kilka masaży będzie mógł zmniejszyć wydatkowanie energii wspierając się urządzeniem.
Wyposażenie spa powinno być funkcjonalne. Dobrze zorganizowana praca daje wyższą efektywność co przekłada się na wynik finansowy obiektu. Powinno być komfortowe dla klienta, aby ten czuł się dobrze w naszych wnętrzach oraz aby miał poczucie bezpieczeństwa. Powinno być czyste i podlegać kontroli technicznej. Są na rynku dostępne urządzenia, które krótko po utracie gwarancji przestają działać a ich naprawa jest tak skomplikowana, że inwestor się poddaje i zaprzestaje użytkowania. Dlatego zabezpiecz się wcześniej i kup tylko te sprzęty, których możliwy jest serwis po okresie gwarancji.
Jakie jest najkosztowniejsze wyposażenie SPA ?
Pomijając media, nagłośnienie, klimatyzację itp. Najkosztowniejszym wyposażeniem wnętrz jest leżanka. Dobra, nowoczesna leżanka to koszt od 15 do 40 tysięcy złotych netto i taka posłuży latami, bez awaryjnie, dając ogromny komfort użytkowania. Oczywiście są też tańsze, takie po 5 tysięcy natomiast te sprawdzą się raczej do zabiegów kosmetycznych, nie masaży oraz nie dadzą takiego komfortu klientowi i terapeucie jak powinny. Zapewne w tej cenie nie otrzymacie podgrzewania leżanki, co w polskim klimacie jest bardzo wskazane. Możesz kupić aluminiowy , przenośny stół do masażu za 1000 zł. Jednak w dziś brak elektronicznej regulacji wysokości uznaję za dyskwalifikujące dla obiektów spa. Po pierwsze niektóre osoby mogą mieć problem aby na taką leżankę wejść a po drugie przy rotacji pracowników miedzy gabinetami nie zdrowym i nie ergonomicznym jest aby masażysta miał stół ustawiony na złej wysokości. O komforcie klienta nawet nie ma co wspominać. Leżanki przenośne są węższe i twardsze od tych stacjonarnych i nie mają funkcji podgrzewania.
Z urządzeń najkosztowniejsze są obecnie „maszyny” do odmładzania, odchudzania i ujędrniania. Są domeną DAY SPA, lecz część z nich sprawdza się również w hotelach pobytowych. To czy są rentowne zależy od profilu obiektu, zaangażowania i umiejętności personelu oraz marketingu. Na jakie maszyny postawić? Branża rozwija się tak dynamicznie i ma tak bogatą ofertę, że jest to temat na oddzielny artykuł. Skracając, w hotelach sprawdzają się raczej te mniej inwazyjne urządzenia jak np. endermologia i Icoon gdyż korzystanie z basenu, sauny i kąpieli słonecznych nie stanowi przeciwskazania do zabiegu. Gość przebywający w hotelu z rodziną skorzysta z takiego zabiegu w tak zwanym międzyczasie. Ingerujące zabiegi przy użyciu laserów, fal radiowych i podczerwieni wykluczają często rekreację co powoduje częściową zmianę profilu klienta.
Zarówno w przypadku Day Spa jaki hotelowego spa mamy gości którzy do nas wracają i korzystają z naszych usług regularnie. Pamiętaj, że wyposażenie powinno być choć trochę zmienne i odświeżane aby móc zaskoczyć stałych klientów nowością i by odgonić nudę i rutynę.
Podział wyposażenia w pigułce:
Media: Prysznic, umywalka, wentylacja, ogrzewanie i klimatyzacja, nagłośnienie z możliwością sterowania z gabinetu.
Oświetlenie- wielostopniowe, ciepłe, nie nad twarzą klienta.
Zabudowa- najlepiej zamknięta, aby produkty i narzędzia nie stały na widoku. Szuflady w dolnej zabudowie zamiast szafek.
Planując zabudowę zaprojektuj przestrzeń na podgrzewacze do ręczników i do kamieni tak, aby nie musiały stać na blacie roboczym.
Leżanki i krzesełka- elektryczne z podgrzewaniem, wygodne. Kupuj od dostawcy, który zapewni Tobie serwis.
Urządzenia: Podgrzewacz do ręczników, podgrzewacz do kamieni, urządzenia kosmetyczne drobne oraz urządzenia kosmetyczno- medyczne z zaawansowana technologią.
Dezynfekcja i sterylizacja: myjka ultradźwiękowa, autoklaw. Środki czystości, zmiotka szufelka do każdego gabinetu.
Kosmetyki: nie kupuj kosmetyków do każdego gabinetu. Zaplanuj „ wydawalnię” z której terapeuci pobierają kosmetyki do małych miseczek. Zadbaj o miarki od odmierzania ilości. To uporządkuje koszty.
Ceramika zabiegowa: podgrzewacze, miseczki, pędzelki itp.
Materiały jednorazowe: ręczniczki, płatki kosmetyczne, patyczki, szpatułki, bielizna jednorazowa, klapki, prześcieradło podkład.
Tekstylia: Ręczniki i szlafroki oraz prześcieradła.
Dekoracje- świeczniki, poduchy, koce, zapachy, wazon na świeże kwiaty.
Wyposażenie recepcji- biura.